.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
استاندارگلستان: توسعه همه جانبه گلستان شتاب مي‌گيرد
استاندارگلستان: توسعه همه جانبه گلستان شتاب مي‌گيرد

فعاليتهاي انجام شده در استان در سال‌هاي اخير گفت: پتروشيمي، منطقه آزاد اقتصادي، نيروگاه علي آبادكتول و شهرك هزار هكتاري اترك بخشي از طرح‌هاي مهم اجرا شده يا درحال اجرادر استان است.

يحيي محمودزاده در خصوص اقدامات انجام شده گفت: استان گلستان به عنوان يك قطب مهم كشاورزي نقش مهمي در تامين غذاي مورد نياز كشور از جمله غلات، دانه‌هاي روغني، ميوه و سبزيجات تازه، گوشت و محصولات لبني دارد.

وي در خصوص بحث گسترش صنعت در گلستان با توجه به مساله كشاورزي بودن استان نيز اظهارداشت: امروزه بخش صنعت پيشقراول توسعه كشور است و بر همين اساس نه تنها كشاورزي بلكه گردشگري نيز با نگرش صنعت رشد پيدا مي‌كند.

محمودزاده افزود: در توسعه صنعت بايد با نگرش خاص سيستماتيك نگاه شود كه در استان و كشور پيشرفت داشته باشيم و نبايد صرفا به صنعت به عنوان يك واحد صنعتي نگاه شود، بلكه نگاه جامعتري نسبت به آن بايد داشته باشيم. به اين منظور لزوم داشتن مكان‌هاي مناسب در قالب ايجاد شهرك‌هاي صنعتي براي حضور صنعت در استان ديده شده كه سرمايه‌گذاران و صنعتگران به بهترين شكل ممكن بدنبال ايجاد صنعت در استان باشند.

وي با اشاره به اينكه در سال ‪ ،۸۴‬چهار شهرك صنعتي در استان وجود داشت، افزود: اين تعداد هم اكنون به ‪۱۲‬شهرك و با شهرك صنعتي اترك به ‪ ۱۳‬مورد رسيده است.

استاندار گلستان در خصوص مسايل زيست محيطي نيز گفت: با توجه به متمركز شدن تمامي واحدهاي صنعتي در شهرك‌هاي صنعتي اين امر موجب كاهش مشكلات زيست محيطي مي‌شود.

محمودزاده، فراهم‌سازي زير ساختها براي جذب سرمايه‌گذاران را از ديگر اقدامات انجام شده در استان عنوان كرد و افزود: در سفر دوم رييس جمهور مشوق‌هاي صنعتي لازم تصويب شد كه واحدهاي صنعتي مستقر در شهركهاي صنعتي با فاصله ‪ ۳۰‬كيلومتري داراي معافيت مالي شدند.

به گفته وي، همه اين عوامل با تخصيص تسهيلات براي كمك به سرمايه‌گذاران مد نظر بوده كه ميزان تسهيلات از ابتداي سال ‪ ۸۴ - ۸۳‬قريب به هزار و ‪۵۰۰‬ ميليارد ريال بوده است كه در دوران دولت نهم اين مقدار به هفت هزار و ‪۵۰۰‬ ميليارد ريال افزايش يافته است .

استاندار گلستان ادامه داد: همچنين موضوع صادرات بايد به عنوان تكميل كننده زنجيره صنعت مدنظر قرار گيرد و به همين منظور براي حمايت از توليدكنندگان ارتباط با سفارتخانه‌ها و سفيران كشورهاي تركمنستان و قزاقستان و دعوت از آنان به استان براي برقراري ارتباط و معرفي گلستان انجام گرفت.

وي در بخش ديگري با اشاره به مصوبات سفر رييس جمهوري در خصوص بخشهاي مختلف گلستان و اقدامات انجام شده، گفت: تاكنون از مجموع مصوبات سفر دوم هيات دولت به استان در خصوص بيش از ‪ ۱۵‬مصوبه اقدام و تعداد ‪۱۰۶‬طرح نيز در دست اقدام است.

محمودزاده با بيان اينكه از مجموع مصوبات سفر دوم هيات دولت تعداد ‪۳۱‬ مصوبه با نزديك به ‪ ۲۰‬درصد پيشرفت در دست پيگيري است، تاكيد كرد: در مجموع مصوبات سفر دوم هيات دولت به اين استان، تاكنون ‪ ۶۱/۵‬درصد از اين مصوبات عملياتي و اجرايي شده است.

وي افزود: ميزان اعتبار مورد نياز براي اجراي تمام مصوبات سفر دوم، ‪۲۱‬ هزار و ‪ ۷۰۰‬ميليارد ريال است.

استاندار گلستان با اشاره به اينكه مصوبات سفر دوم طرح‌هاي زيربنايي و بزرگ را شامل مي‌شود يادآور شد: تاكنون هزار و ‪ ۵۶‬ميليارد ريال از اعتبار مورد نياز براي مصوبات سفر دوم به اين استان تخصيص يافته است.

وي ادامه داد: بيش از ‪ ۱۵۶‬مصوبه و توافق حاصل نشست هيات دولت در سفر دوم به اين استان بوده است كه اجراي اين مصوبات تاثير فراواني در بخش‌هاي توسعه‌اي استان خواهد گذاشت.

محمود زاده در خصوص بنگاههاي زودبازده نيز اظهار داشت: ميزان تسهيلات مصوب شده از محل تسهيلات بنگاههاي زودبازده ‪ ۱۰‬هزار و ‪ ۶۷۰‬ميليارد ريال بوده است كه تاكنون ‪ ۲۴‬هزار طرح با رقم اعتباري هفت هزار و‪ ۶۳۸‬ميليارد ريال و پيش بيني اشتغال ‪ ۴۶‬هزار نفر با بانك‌ها قرارداد منعقد شده است كه بيش از ‪ ۱۶‬هزار طرح با اشتغالزايي حدود ‪ ۲۵‬هزار نفر به بهره برداري رسيده است.

استاندار گلستان درادامه به ضريب بالاي اشتغال در بخش كشاورزي اشاره كرد و افزود: اقدامات انجام گرفته بويژه دردولت نهم جاي بس خوشحالي دارد كه نرخ بيكاري كه بالاي ‪ ۱۱‬درصد بود اكنون به ‪ ۹‬درصد رسيده است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود اقدامات دولت براي پرداخت خسارات ناشي از خشكسالي و سرما به محصولات كشاورزان را بيان كرد و افزود: پرداخت ‪۶۷‬ ميليارد ريال كمك بلاعوض در سال گذشته به عنوان چترحمايتي دربخش كشاورزي بوده است.

محمودزاده همچنين پرداخت ‪ ۵۰‬درصد حق بيمه محصولات كشاورزان و خريد به روز محصولات كشاورزي را از مهمترين اقدامات ديگر دولت در راستاي حمايت و پشتيباني از اين بخش عنوان كرد.

استاندار گلستان با اشاره به اينكه روستا به عنوان محور توسعه كشاورزي و به عنوان كانون توليد محسوب مي‌شود، افزود: با توجه جدي دولت در اين بخش تاكنون ‪ ۶۸۸‬روستا از آب آشاميدني سالم، ‪ ۹۰‬درصد از راه آسفالته برخوردار شده، طرح هادي در ‪ ۲۶۰‬روستا اجرا و بجز دو روستاي حاجي آباد و جهان نما بدليل مشكلات زيست محيطي تمامي روستاهاي استان از روشنايي برق برخوردارند.

محمودزاده يادآور شد: صنايع تبديلي بخش كشاورزي ضمن ايجاد فرصتهاي شغلي و سرمايه‌گذاري مناسب جايگاه ويژه‌اي در فرآوري محصولات كشاورزي به ويژه در مناطق روستايي دارد.

استاندار گلستان با اشاره به اينكه استان از نظر ظرفيتهاي كشاورزي داراي جايگاه مطلوبي است اظهارداشت: ‪ ۶۵‬درصد توليدات دانه‌هاي روغني و ‪۴۵‬ درصدكلزاي كشور توسط استان تامين مي‌شود و گلستان از نظر توليد پنبه و گندم درجايگاه سوم، توليد خاويار رتبه اول و محصولات دامي داراي رتبه ششم دركشور است.

به گفته وي، گلستان در توليدات شير رتبه نهم و تخم مرغ داراي رتبه ششم را دارد كه نشان ازظرفيتهاي بسيار بالا در بخش كشاورزي است.

وي همچنين در زمينه احداث پتروشيمي گلستان و مشكلات تامين ارز اين پروژه نيز گفت: مرحله اول تاييد آن در بانك ملي انجام شده است و به وزارت صنايع ارسال شده است چراكه مجموعه وزارت صنايع و بانك ملي به عنوان دو عامل اصلي براي تاييد اين طرح در شوراي عالي اقتصاد هستند.

وي در خصوص ديگر اقدامات به بين‌المللي شدن فرودگاه گرگان اشاره كرد و اظهارداشت: فرودگاه بين‌المللي گرگان از سال ‪ ۸۴‬تا ‪ ۸۷‬قريب به ‪ ۵۵۰‬هزار مسافر را پذيرش كرد كه حدود ‪ ۷۰‬هزار نفر از طريق پروازهاي بين‌المللي ، جابه جا شدند.

به گفته محمودزاده اين درحالي است كه از سال ‪ ۸۰‬تا ‪ ۸۳‬حدود ‪ ۱۲۰‬هزار مسافر از فرودگاه گرگان جابه جا شدند.

به گفته وي، يكي از راه‌هاي رشد هر كشور، منطقه و استان، موضوع ارتباطات است كه بهترين آن ارتباطات هوايي است كه براي بخشهاي مختلف، راحت ، سريع و مطمئن است.

محمودزاده ادامه داد: براي توسعه بخشهاي مختلف كشور از جمله گردشگري، صنعت، اقتصاد، بازرگاني نيازمند توسعه ناوگان هوايي استان هستيم.

به گفته وي، برقراري پروازهاي اصفهان، شيراز، تبريز و نيز اكتائو در كشور قزاقستان از جمله برنامه‌هاي در دست اقدام است تا به توسعه استان شتاب بيشتري ببخشد.

محمودزاده گفت: همچنين افزايش پروازهاي استان گلستان از هشت پرواز به ‪۶۸‬ پرواز نتيجه تلاش همه مسوولان استان و كشور، نمايندگان مجلس و دست اندركاران بخشهاي مختلف است.

اين مقام عالي اجرايي گلستان پيگيري فرودگاه كلاله را نيز از برنامه‌هاي ديگر در دست اقدام بيان كرد.

استاندار گلستان در عين حال تاكيد كرد يكي از مقوله‌هاي مهم در توسعه صادرات، استاندارد است كه اداره كل استاندارد بايد بيش از گذشته در اين مسير گام بردارد.

به گفته وي بايستي با آگاهي دادن به مردم در مورد استاندارد كالا در جامعه فرهنگ‌سازي شود.

محمود زاده يكي ديگر از حمايتها به توليدكنندگان راپرداختن به جوايز و يارانه‌هاي صادراتي عنوان كرد كه با پيگيري‌هاي انجام شده در سال گذشته چهار ميليارد و ‪۴۰۰‬ميليون ريال پرداخت و هشت ميليارد و ‪۳۰۰‬ميليون ريال ديگر نيز باقي مانده است.

وي از ديگر اقدامات در راستاي حمايت از سرمايه‌گذاران به بحث حمل و نقل دريايي و راههاي ترانزيتي عنوان كرد و افزود: در سفر دوم رياست جمهوري بحث خط ريلي گرگان به مشهد - گرگان به تركمنستان - گرگان به خط شمال - گرگان به شاهرود مورد تصويب قرار گرفت كه فاز دوم جاده ريلي گرگان به مشهد و فاز اول گرگان به تركمنستان و فاز اول گرگان به شاهرود در مرحله اجرا است.

استاندار گلستان همچنين با اشاره به همراهي صنعت و كشاورزي گفت: توسعه صنعت مكمل بخش كشاورزي است و جايگاه صنايع تبديلي وتكميلي بخش كشاورزي در توسعه اقتصادي مهم است.

محمودزاده افزود: استان گلستان با محوريت بخش كشاورزي وضرورت افزايش ارزش افزوده توليدات و سودآوري بخش كشاورزي ملزم به عبور از مسير صنايع وابسته به كشاورزي است.

به گفته وي، از آنجا كه مسير توسعه استان از كشاورزي مي‌گذرد استقرار صنايع كشاورزي موجب رفع نيازمندي‌هاي بخش كشاورزي و توسعه ملي خواهدشد.

وي گسترش صنايع تبديلي كشاورزي در توسعه بخش كشاورزي و صادرات و همچنين نقش آن در كاهش ضايعات محصولات كشاورزي رامهم خواندو افزود: استان بايد بيش از بيش در جهت صنايع تبديلي كه ارزش افزوده بيشتر و آلودگي كمتر دارد حركت نمايد.

استاندار گلستان در زمينه طرحهاي مسكن مهر نيز گفت: درصد پيشرفت استان گلستان در زمينه تخصيص زمين براي مسكن مهر ‪ ۱۴۳‬درصد بوده كه از اين لحاظ دومين استان پيشرو در ميان استانهاي كشور است .

محمودزاده ادامه داد: تخصيص زمين براي تعداد ‪ ۲۳‬هزار نفر از افراد واجد شرايط بايد صورت مي‌گرفته است كه استان گلستان با واگذاري زمين براي ‪۳۲‬ هزار و ‪ ۹۰۰‬نفر پيشتاز در اين امر است.

وي ادامه داد : استان گلستان در زمينه اخذ پروانه نيز با ‪ ۷۱‬درصد پيشرفت سومين استان كشور است .

وي همچنين تاكيد كرد: براساس مصوبه وزارت مسكن، واجدين شرايط مسكن مهر بايد به صورت گروه‌هاي چند نفره كوچك تر تقسيم شوند تا خود آنها وارد عمل شده و پيگيري‌هاي لازم را انجام دهند.

محمودزاده ياداورشد: تاكنون بيش از ‪ ۷۰۳‬گروه و ‪ ۷۰‬تعاوني در كل استان تشكيل شده كه اين تعداد دربر دارنده در مجموع هفت هزار و ‪ ۲۷۸‬نفر است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.043 seconds.